"To defend the truth, to articulate it with humility and conviction, and to bear witness to it in life are therefore exacting and indispensable forms of charity."

H. H. Benedict XVI. Caritas in Veritate Encyclical. June 29, 2009

Monday, February 13, 2012

Mises paraphrasing Friedman's "The Methodology of Positive Economics"

"The answer to the question whether or not definite theorems of praxeology apply to a definite problem of action depends on the establishment of whether or not the special assumptions that characterize this theorem are of any value for the cognition of reality. To be sure, it does not depend on the answer to the question whether or not these assumptions correspond to the real state of affairs that the praxelolgists want to investigate. The imaginary constructions that are the main―or, as some people would rather say, the only—mental tool of praxeology describe conditions that can never be present in the reality of action. Yet they are indispensable for conceiving what is going on in this reality." Ludwig von Mises, The Ultimate Foundation of Economic Science, page 37.

2 comments:

alguear7@gmail.com said...

Adrián:
Creo que es tiempo de preguntarte algunas cuestiones conceptuales específicas.
1) ¿Qué se entiende en praxeología por ‘teorema’? y de especial importancia? ¿Tiene alguna semejanza conceptual con la definición de teorema propia de la lógica? ¿cuáles son las relaciones inferenciales (i.e. coherencia, deductivilidad, inducción, contradicción, etc.) que posee con otros conceptos relevantes como realidad (¿cuándo se habla de realidad, se refiere al hecho o a la afirmación sobre el hecho?) y asunción?
2) En este mismo sentido: ¿qué significa ‘asunción’ (assumption) y cuáles son las características lógicas de tales enunciados (¿Son enunciados o son procesos mentales?)? ¿Qué legitimidad epistemológica autónoma tiene y mediante qué criterio afirmamos que una asunción es correcta?
Sobre esto último, se infiere de la cita: (a) que la verdad por correspondencia no parece jugar un papel especial en las asunciones y (b) que, meta-lingüísticamente, son de tipo instrumentalista. Partiendo de esto: ¿Podrían compararse estas ‘construcciones imaginarias’ con la astronomía ptolemáica?

Dependiendo de la respuesta, realizaré algunas otras preguntas, con vistas en determinar las características epistémicas y ontológicas de lo afirmado por los estudios praxeológicos.
Saludos,
A.G.A.

Adrián said...

On a second thought, I guess that an imaginary construction relates to the Fridmanian concept of "implication" rather to that of "assumption".

In this sense, the Weberian concept of "ideal type" relates also to those of "imaginary construction" and "implication" and not to that of assumption.